הזווית הסינית - סתיו בחלונות ובלבבי

 

בראשון בספטמבר, הרגשתי כאילו העולם הבין שאם הילדים הולכים לבית הספר אז כנראה שהסתיו צריך להגיע... אותו בוקר צצה ועלתה אצלי שוב המילה העיברית המדוייקת כל כך: צינה.

 

ברפואה–פילוסופיה סינית ההתבוננות על התופעה מגלה את תכונותיה. 
הסתיו הוא זמן של התקררות, הימים מתקצרים, הלילה מתארך. רוח, יובש, שלכת, וירוסים באויר.... זוהי תקופה של סיום תהליך – כבר ליקטנו את פירות העץ ועתה הטבע משיר את המיותר לו
ומתכונן לחורף. זמן שמעודד ועוזר לנו לתהליכי פרידה, אבל, זמן של רפלקסיה והתכנסות. 

 

בפילוסופיה הסינית  אנרגיית הסתיו מגולמתבעולם הטבע במתכת שמסוגלת לחתוך, לחרוץ, להפריד.

אנרגיה זו מאפשרת לנו למשל לדון את עצמנו וליכולת לחרוץ דין. (מזכיר משהו? ראש השנה -  יום הדין...) בסין, לפי מה שלמדתי, היו ההוצאות להורג בעונה הזו...

הסתיו קשור בעיקר לאיברי הריאות, המעי הגס (וברובד עמוק יותר גם לכליות, שלפוחית השתן ולכבד) כל האיברים הללו קשורים בסינון והפרשה של פסולת / שארית מן הגוף. פרידה של העכור מהטהור. מי שיש לה נטייה לעצירויות, התקררויות, ליחה וכד', ייתכן ותסבול יותר מהתופעות בעונה הזו.

 

האדם עולם קטן העולם אדם גדול

 

מי מכן שהשתתפה בסדנאות ה"מודעות לפוריות" יודעת שאני אוהבת להדגים את ההקבלה בין ארבעת שלביהמחזור החודשי ל ארבע עונות השנה. בחלוקה זו ניתן להתבונן בימי הווסת כעונת הסתיו שבמחזור. 

לא בכדי, אצל נשים רבות זהו זמן של התכנסות, השלה, שלכת של דם הרחם. נשים רבות חשות ריחוק מהסביבה,צורך בהתכנסות. קרובות יותר אצל עצמן וכן לעיתים חולמות יותר או מגיעות לתובנות פנימיות. (זה ממש בסדר אם אצלך זה אחרת).

כמו בסתיו, גם בזמן דימום הווסת נשים חשופות יותר להתקררויות. 

 

המלצות הרפואה הסינית:

 

  • הקפידי שהבטן לא תהיה חשופה (לאלו מכן ששוחות בבריכה, אני ממליצה להקפיד על שחייה בבריכה מחוממת אולוותר על התענוג בימי הווסת). כדאי גם לא לכת יחפות על רצפה קרה (ממש כמו שהסבתות אומרות).

 

  • למי שסובלת מכאבי ווסת קשים אני ממליצה להקפיד על מזון חם ומזין ולהוסיף תבלינים כגון ג'ינג'ר וקינמון. להניח בקבוק חם על הבטן התחתונה לפני ימי הווסת כדי לאפשר זרימה טובה יותר באיזור הבטן התחתונה.

 

  • עיסוי עדין לפני ימי הווסת יכול להועיל מאד - להזרים דם ואנרגיה, לחמם, לעזור לתיפקודה של מע' הלימפה.  (בטיפול אני מלמדת כיצד לבצע טיפול עצמי בעיסוי בשיטת ATMAT שהגיעה אלינו מתרבות המאיה שבדרום אמריקה.)

 

  • מומלץ בחום לכולם להוריד בהדרגה את צריכת הפירות משום שלרוב מוחלט של הפירות יש אנרגיה מקררת  (בוודאי שמתן לב לכך שהפירות כבר פחות טעימים, עברה העונה).  הפחתה של סוכר(ופירות, כידוע, עשירים בסוכר) תתרום גם מאד לחיזוק המערכת החיסונית. 

 

  • בסתיו ובחורף מומלץ לאכול יותר אוכל מבושל ופחות קר. כך בין השאר, נעזור לגוף ולנפש לצלוח את המעבר מה'חוץ'- קיץ אל ה'פנים'- חורף. 

       במקום ירק חי מומלץ לאדות או להקפיץ ירקות, וזה הזמן לחזור למרקים ותבשילים.

       אפשר גם לחלוט את הירקות במים רותחים.  מומלץ להוסיף לתפריט שלכן יותר קטניות                  מסוגים שונים ותמיד טוב (וטעים) להוסיף עלים ירוקים שעשירים במינרלים וויטמינים.

     

       ראי למשל את המתכון הבא